Przedmiotem rozpoznania Sądu Najwyższego było naruszenie prawa do firmy oraz dopuszczenie się czynów nieuczciwej konkurencji – reklamy wprowadzającej klienta w błąd i mogącej przez to wpłynąć na jego decyzję co do nabycia towaru lub usługi oraz wprowadzające w błąd oznaczenie przedsiębiorstwa.
Zgodnie z ustawą, odpowiedzialność podmiotu reklamującego się nie ulega wyłączeniu przez zlecenie jej opracowania firmie specjalizującej się w tego rodzaju usługach, a zatem nie ma znaczenia fakt zlecenia wykonania reklamy profesjonalnej agencji.
Linia obrony pozwanej spółki zmierzała do scedowania odpowiedzialności za ww. naruszenia tj. całość działań marketingowych, na wszystkich polach reklamy, na agencję reklamową. Kampania reklamowa prowadzona byłą przez nią i miała formę linku sponsorowanego. Spółka zlecając wykonanie reklamy nie udzieliła wytycznych co do użycia słów kluczowych, które miały być wykorzystane w kampanii reklamowej, nie zleciła też prowadzenia kampanii w sposób agresywny, naruszający dobra innej firmy. W nagłówku reklamy znajdowała się natomiast firma konkurencyjnego przedsiębiorcy a tuż obok umieszczona była firma zleceniodawcy reklamy.
Po wezwaniu do zaprzestania niedozwolonych działań, m.in. do niezwłocznego wycofania reklamy oraz do usunięcia skutków niedozwolonych działań, do których wezwany dostosował się niezwłocznie, kilka miesięcy później spółka, której prawa zostały naruszone skierowała do sądu pozew. Jak wyjaśniała, dopiero po takim okresie mogła zaobserwować, czy doznaje negatywnych skutków reklamy, które uzasadniałyby zobowiązanie strony naruszającej do złożenia przeprosin. „Negatywne skutki czynu nieuczciwej konkurencji były warunkiem koniecznym dla uwzględnienia żądania pozwu, a sam fakt dokonania naruszenia nie mógł być samodzielną podstawą do uwzględnienia powództwa.”
Sąd uznał, że doszło zarówno do naruszenia prawa do firmy powoda, jak i dopuszczono się czynów nieuczciwej konkurencji. Zgodnie z ustawą, odpowiedzialność podmiotu reklamującego się nie ulega wyłączeniu przez zlecenie jej opracowania firmie specjalizującej się w tego rodzaju usługach, a zatem nie ma znaczenia fakt zlecenia wykonania reklamy profesjonalnej agencji. Odpowiedzialność przedsiębiorcy jest natomiast związana z samym korzystaniem z określonej reklamy. Ponadto sąd ocenił, że przedsiębiorca, który zgodził się na emisję nieuczciwej reklamy, nie może zwolnić się od odpowiedzialności za tego rodzaju czyn nieuczciwej konkurencji zarzucając, że treść reklamy nie była mu znana. Podmiot reklamujący swoją działalność za pomocą nieuczciwej reklamy nie może zwolnic się od odpowiedzialności za taki czyn nieuczciwej konkurencji przez zawarcie umowy o opracowanie reklamy z firmą, która zawodowo zajmuje się taką działalnością. Za czyn nieuczciwej konkurencji może odpowiadać zarówno twórca reklamy, jak i reklamujący. Emisja reklamy odbywa się bowiem w interesie reklamującego. Jest to zatem forma korzystania z reklamy przez reklamującego i stanowi jego własne działanie także wówczas, gdy od strony technicznej emisją reklamy zajmuje się inny podmiot.
Wyrok SN z dnia 9 kwietnia 2015 r. sygn. akt II CSK 338/14
Autor:
Joanna Gaik, aplikant radcowski w Kancelarii GHMW – Gach, Hulist, Prawdzic Łaszcz – radcowie prawni spółka partnerska
Zobacz w mediach:
Pobierz PDF:
Czy_przedsiębiorca_odpowiada_za_agresywną_reklamę_przygotowaną_przez_profesjonalną_agencję_reklamową